December 04-Borbála napi szokások


Először is ejtsünk néhány szót Szent Borbáláról:
Borbála egy gazdag nikodémiai kereskedő leánya volt. A szép és okos leány levelezni kezdett egy tudós püspökkel, s hamarosan megkeresztelkedett. Apja azonban nem nézte jó szemmel Borbála megtérését, s végső elkeseredésében ő maga jelentette fel a helytartónál, Maximinus Daiánál. Borbála legendája szerint azonban a toronyba zárt leány előtt megnyíltak a börtön falai, majd a rejtekhelyét eláruló pásztor bárányai változtak sáskákká. Végül hosszas bebörtönözés és kínzások után tulajdon apja fejezte le, akit viszont ezért villám sújtott agyon.
Szent Borbála a bányászok, tüzérek, hajadon lányok védőszentjeként tisztelik, és sok városnak is a védőszentje. Jelképe a három ablakú torony, mely a Szentháromságra utal, a kehely, a pálmaág, melyet Krisztustól kap szüzessége jelképeként.

Mivel Borbála a tüzérek védőszentje is, ebből a hiedelemkörből származik a néphagyományban az a szokás, miszerint Borbála napján csak férfiaknak szabad tüzet rakniuk.

Most pedig a népszokások, amelyek nagyon hasonlóak a Luca napi népszokásokhoz, mégsem terjedtek el olyan széles körben hazánkban.

Jellemzően asszonydolog tiltó nap volt, mint az adventi ünnepkörben sok más nap is, pedig a mai korban azért valljuk be, ezekre a napokra nemigen figyelünk már. Akkor nagytakarítunk és olyankor aztán óriási elánnal, amikor éppen időnk engedi. Ezen felül természetesen jósló nap is. Akkor lássuk részletesen:

- Söpörni nem volt szabad, mert a lány kisöpri a szerencséjét (ez vajon a porszívózásra is vonatkozik?)

- A női látogatót söprűvel verik ki a házbóol, mert elviszi a szerencsét (és mi legyen a postással?)

- Borbála-napkor nem szabad fonni. Azért nem nyúlnak a rokkához, mert Borbála bedobná az ablakon az orsót, a fonál kóccá válna, és a marhák lábára tekeredne, azok pedig megsántulnának. (na most ez a vreszély nem fenyeget)

- Nem szabad varrni, akárcsak Lucakor, mert bevarrják a tyúk fenekét (nem fog tojni, de ezt elcsesztem, mert már varrtam, viszont nincs tyúkom)

- Ruhát nem szabad kintre teregetni ezen a napon, mert a boszorkány megrontja a ruha tulajdonosát.

- Sem kölcsönt, sem ajándékot nem adnak, nehogy elvigye a szerencsét (és mi a helyzet az adományokkal?)

- E nap legfontosabb néphagyománya a Borbála-ág vágása. A lányok ilyenkor cseresznye- vagy orgonaágat törnek, vízbe helyezik, s ha kizöldül, hamarosan férjhez mennek. ( Mivel én már férjnél vagyok, rám inkább az alábbi vonatkozik, de inkább ágat vágtam.)

- Borbálakor vagy Lucakor csíráztattak búzát, mely karácsonyra kizöldülve a következő év termésére jósol.

- És az erre a napra javasolt tevékenységek: tollfosztás, borfejtés (ezek most kimaradnak nálunk :-))

Megjegyzések

N.Zsuzsi üzenete…
Léccilécci tedd fel a PIFet, hadd lopjam el a saját blogomba is!
mmama üzenete…
Bakfitty , egész nap varrtam, és
kaptam ajándékot is, most mi lesz ?
ezkriszti üzenete…
Exi! Mi lenne? Nem fognak tojni a tyúkjaid. Én most akkor hagyománytiszteletből ma nem varrok. Jók ezek az összefoglalók.
Amaranta üzenete…
Zsuzsi! Rakom már rakom, csak havazva vagyok, majd mesélek!

Exi!Van tyúkod? HA nincs , akkor gond egy szál se! Nem adtál ajándékot, hanem kaptál! Csak jó lehet neked :-)
Kriszti! NA a te tyúkjaid meg majd jól széttojjják a .EGGüket :-) Az egg-et is egg-el eszitek majd!
katafolt üzenete…
Szeretem ezeket a szokássorolókat...
Amaranta üzenete…
Én is, mert olyan jó készülni rájuk! De csak a karácsonynak, no meg kicsit a húsvétnak van ilyen hatása. Egész évben azért terhes lenne kicsit.

Népszerű bejegyzések